Hvis du har en hjemmeside eller en blog, så er du nødt til at interessere dig for optimering af billeder. De må ikke være for store, og de skal have nogle gode navne, så de er søgbare.
Hvis dine billeder er for store, måske fordi de kommer direkte fra din mobil eller dit kamera, så vil det gå ud over hjemmesidens hastighed.
Det vil tage for lang tid at servere billederne for besøgende, så de mister tålmodigheden. Og Google vil også straffe dig.
Skalere og komprimere
Du er sikkert vant til, at du på LinkedIn og andre sociale medier kan lægge dine billeder direkte op, for her sker der automatisk en komprimering af billedet, så det ikke fylder så meget. Men på din egen hjemmeside skal du selv tænke over, om dit billede er for stort eller for tungt – og gøre noget ved det.
Er billedet for bredt, vil det blive skaleret ned til en bredde, der kan vises. Men billedet vil stadig fylde lige så mange KB eller MB. Og om et billede er i høj kvalitet, mange dpi, det kan du alligevel slet ikke se på en skærm. Det er bare tungt.
Det bedste resultat får du ved først at lave dine billeder i den bredde, der skal vises på websitet. Og når størrelsen er rigtig, skal billedet komprimeres.
- Bredde: Hvis du f.eks. skal bruge et udvalgt billede til din blog, der er 1200 px bredt, så skal du uploade et billede i den bredde – hverken større eller mindre. Og skal det være i medium størrelse og fylde den ene af 2 spalter er bredden måske 600 px. Det afhænger af dine indstillinger. Tjek dem i menuen Indstillinger / Medier.
- Størrelse – Mb/Kb: Nu skal billedet komprimeres, så det fylder mindre, uden at det går ud over kvaliteten. Brug f.eks. et værktøj som TinyPNG til at gøre filstørrelsen mindre. Alle spørger om en tommelfingerregel, men der er mange “på den ene og på den anden side”. Du skal ramme der, hvor dit billede fylder mindst muligt, uden at du kan se forskel på skærmen.
Nu er billedet klar til at blive uploadet til mediearkivet i WordPress, og her vil det som standard blive gemt i 3 andre mindre størrelser: Thumbnail, medium og large, så der altid kan vises en størrelse, der passer til, hvor billedet skal vises – f.eks. de små thumbnails i en blog-oversigt.
Dine billeder kan også være for små

Små og uskarpe billeder, der ikke vises i hele bredden på PC eller mobil. Det oplever jeg mange gange på ældre hjemmesider, hvor billederne har overlevet i mange år, fra dengang vores skærme og hjemmesider var meget mindre end i dag.
Det ser gammeldags og umoderne ud, og det er ikke en løsning at vise det lille billede større end det er, det bliver bare uskarpt.
Hvis du ikke har gemt de originale billeder og kan lave større tidsvarende udgaver, så må du tænke i andre illustrationer. Et dårligt billede gør ikke noget godt for dig.
Titler og ALT-tekster
Nu kommer vi til navngivningen af dine billeder. Det er vigtigt af hensyn til SEO, for Google kan ikke indeksere billeder ordentligt uden at få lidt hjælp. Det er også vigtigt i forhold til brugervenlighed, at billeder har læsbare titler og alt-tekster.
Start med at give dit billede en sigende titel, når du gemmer det i den rigtige størrelse. Så undgår du at overskrive det originale billede, som du måske skal bruge i en anden sammenhæng på et andet tidspunkt. En god og sigende billedtitel betyder også, at du har nemmere ved at finde det igen.
Dernæst uploader du billedet til dit mediearkiv, og her har du mulighed for at skrive en alt-tekst til billedet. ALT-teksterne er relevante i en SEO-sammenhæng, da teksterne gør det nemmere for Google at forstå billedets indhold. Og mennesker med synshandicap, som ikke ser billederne, bruger teksterne til at orientere sig på sitet.
Nu kan du endelig vise dit optimerede, skalerede, komprimerede og navngivne billede på din WordPress hjemmeside! Og bare rolig, det bliver nemmere jo flere gange, du prøver det.